VELUX en JET werken aan nieuwe divisie: VELUX Commercial

De overname van JET-Group door VELUX werd op 19 november vorig jaar goedgekeurd. Sindsdien hebben beide bedrijven de eerste stappen gezet naar het oprichten van een nieuwe divisie onder het merk VELUX. Nu presenteren ze een nieuw logo en visuele identiteit.

De overname van JET-Group heeft de VELUX Group tot een van de toonaangevende spelers op de commerciële markt in Europa gemaakt. In combinatie met de recente overnames van Wasco en Vitral, en de voortdurende ontwikkeling van VELUX Modular Skylights (modulaire lichtstraten), zal de VELUX Group nu een nieuwe commerciële divisie opbouwen en de onderneming verder laten uitgroeien om de commerciële markt nog beter te kunnen bedienen. Op korte termijn zullen JET-Group en VELUX Modular Skylights op de vertrouwde manier de bedrijfsactiviteiten voortzetten.

Bij de VELUX Group staat bij de bedrijfsvoering al meer dan 75 jaar het brengen van daglicht en frisse lucht in woonomgevingen centraal. Daarnaast is de VELUX Group een duidelijke leider binnen de residentiële markt voor dakvensters. In 2012 zette de VELUX Group de eerste stap in de commerciële (niet-residentiële) markt, met de introductie van VELUX Modular Skylights en de uitgesproken ambitie om daglicht en frisse lucht ook door te laten dringen tot commerciële gebouwen.

De commerciële markt bestaat uit twee hoofdsegmenten:

  • Een architecturaal beglazingssegment met een grotere focus op ontwerp, waarbij architecten een grotere rol spelen bij het selecteren van beglazingen in glas en acrylglas.
  • Een industrieel platdaksegment, dat bijna volledig bestaat uit acryloplossingen, zoals koepels en doorlopende lichtstraten, en oplossingen voor rook- en warmteafvoer.

De twee segmenten verschillen aanzienlijk wat betreft klantgroepen en verkoopprocessen. VELUX is met VELUX Modular Skylights sterk vertegenwoordigd in het segment van de architecturale beglazing, terwijl JET een toonaangevende positie bekleedt in het industriële platdaksegment. VELUX Commercial zal beide segmenten omvatten.

“We kijken ernaar uit samen te werken aan het opbouwen van de nieuwe commerciële divisie onder het merk VELUX. We zien groeipotentieel en mogelijkheden om ons bedrijf nog sterker te maken ten behoeve van onze klanten en medewerkers”, aldus Ralf Dahmer, CEO van JET-Group. Ralf Dahmer zal aan het hoofd staan van de operationele afdeling voor het industriële platdaksegment binnen VELUX Commercial.

“Onze strategie is ons bedrijf verder uit te bouwen door daglicht beschikbaar te maken voor mensen in commerciële gebouwen. En door onze krachten te bundelen met JET profiteren we van een schaalvergroting en kunnen we een volledig nieuw segment betreden. De producten en verkoopprocessen in de commerciële markt verschillen aanzienlijk van de residentiële markt. En om te voldoen aan de specifieke behoeften van de commerciële markt, werken we nu aan een nieuwe divisie: VELUX Commercial”, vertelt Henrik Øvlisen, VP van VELUX Modular Skylights, die leiding zal geven aan de operationele afdeling voor architecturale beglazing binnen VELUX Commercial.

Om ervoor te zorgen dat het productaanbod voor de commerciële markt zichtbaar verschilt van de bekende VELUX dakvensters, en om een visueel kader te creëren voor de nieuwe commerciële afdeling, introduceert de VELUX Group nu een nieuw logo en visuele identiteit voor VELUX Commercial.

Het VELUX Commercial logo en de visuele identiteit worden voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de BAU op de stands van VELUX en JET. Als teken aan dat markt dat VELUX samen met JET aan iets nieuws bouwt, zullen daarnaast het logo en de nieuwe identiteit de komende maanden geleidelijk aan worden geïntroduceerd in het grootste deel van Europa.

Over het logo en de visuele identiteit van VELUX Commercial

Het logo en de visuele identiteit van VELUX Commercial zijn ontwikkeld binnen het bestaande kleurenpalet van de VELUX huisstijl.

Het nieuwe logo benadrukt dat dit een afdeling is onder het merk VELUX door het VELUX logo te gebruiken als basis. De zwarte kleur voor Commercial benadrukt de focus op de commerciële markt.

Het kleurenpalet voor de visuele identiteit heeft antracietgrijs als primaire kleur en verwijst naar daglichtoplossingen door de toevoeging van nieuwe tinten blauw. De nieuwe visuele identiteit weerspiegelt het contrast tussen licht en schaduw op dezelfde manier als het effect van onze daglichtoplossingen. Door hetzelfde lettertype te gebruiken als VELUX, wordt de nauwe band met het merk VELUX nog meer benadrukt.

Het nieuwe logo benadrukt dat dit een afdeling is onder het merk VELUX door dezelfde vorm en dezelfde rode kleur te gebruiken als het VELUX-logo.

De strategie van de VELUX-groep is om haar activiteiten uit te breiden van de residentiële markt naar de commerciële markt, en niet alleen daglicht en frisse lucht in de huizen van mensen te brengen, maar ook in commerciële gebouwen. De commerciële markt bestaat uit alle andere soorten gebouwen, waar mensen overdag hun tijd doorbrengen: kantoren, scholen, zorginstellingen, winkelcentra en winkels, grote openbare gebouwen en industriële gebouwen.

Over de JET-Group

De JET-Group is opgericht in 1970. Momenteel hebben zij bijna 800 medewerkers. Het hoofdkantoor bevindt zich in Hüllhorst (Duitsland), en het bedrijf heeft eigen verkoopkantoren in zeven landen: Duitsland, Polen, Denemarken, Noorwegen, Nederland, Groot-Brittannië en Zwitserland, en zes productielocaties in vier landen: Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië en Nederland.

Over VELUX Commercial

VELUX Commercial omvat Wasco, Vitral, JET en VELUX Modular Skylights en heeft in totaal bijna 1200 medewerkers op de afdelingen verkoop, productie en administratie in 13 landen, met een breed productaanbod dat uiteenloopt van industriële producten voor platte daken en oplossingen voor rook- en warmteafvoer tot modulaire, geprefabriceerde daglichtoplossingen.

Over de VELUX Group

De VELUX Group realiseert al meer dan 75 jaar betere leefomgevingen voor mensen over de hele wereld door hen via het dak optimaal te laten profiteren van daglicht en frisse lucht. Ons productprogramma omvat dakvensters en modulaire lichtstraten, decoratieve gordijnen, zonweringsproducten en rolluiken, evenals installatie- en smarthome-oplossingen. Deze producten dragen bij aan een gezond en duurzaam binnenklimaat, waarin mensen kunnen werken, studeren, leven en spelen. We zijn internationaal actief met verkoop- en productieactiviteiten in meer dan 40 landen en met meer dan 11.000 werknemers wereldwijd. De VELUX Group is eigendom van VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap die volledig in handen is van liefdadigheidsstichtingen zonder winstoogmerk (THE VELUX FOUNDATIONS) en van de familie van de oprichter, Villum Kann Rasmussen. In 2017 genereerde VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro, en schonk THE VELUX FOUNDATIONS maar liefst 170 miljoen euro aan goede doelen. Ga voor meer informatie naar www.velux.com.